ABDÜLHAMİT DÖNEMİNDEN BİR PARA:
DOLDURULMUŞ BİR ÇEK:
1914 YILI GAZİLİK MADALYASI:
BİR SPOR GAZETESİ:
OTOMOBİL YARIŞLARINA DAİR:
MİTHAT PAŞALI KARTPOSTAL:
DENİZYOLU İZİN BELGESİ:
BiNA TAMİR RUHSATI:
DARÜŞŞAFAKA:
1928 YILINA AİT REÇETE:
ZABITNAME:
SEVİMLİ AY DERGİSİ :
Ulu Önder Gülcemal Gemisinde çalışırken.
Ünlü Gülcemal Gemisi Hakkında:
15 Temmuz 1874 günü denize indirilen Gülcemal , ilk adı ile Germanic ,
İngiltere'nin büyük denizcilik kumpanyalarından olan White Star
firmasının Atlantik' te İngiltere ile Birleşik Amerika arasında yolcu
taşımak amacaıyla inşaa ettirdiği iki eş gemiden biriydi. O da ,
kardeşi Britannic de , Kuzey İrlanda'nın, Belfast kentindeki Harland
and Wolff adlı gemi tezgahlarında inşa edilmişlerdi.
1896 yılının Ağustos ayında yenilenen kazanları ve makineleri ile
Atlantik ‘ i 6 gün, 21 saat, 38 dakikada kat ederek mavi kurdele sahibi
oldu.
1899 yılında, New York limanında kömür almak için beklerken çok soğuk
ve şiddetli bir rüzgar müthiş bir tipi Germanic ‘in üzerinde kalın bir
buz tabakası oluşturmuştu. Bu buzun üzerine durmadan kar yağıyordu.
Saatler sonra gemi bunca ağırlığı kaldıramayarak dibe oturdu.
Yüzdürülmesi zor olmasa da onarılması pek kolay olmadı. Belfast'a inşa
edildiği tersaneye yollanarak onarıldı.
1902 yılında merkezi Liverpool' da olan Dominian Lines adlı vapur
şirketine satıldı. Adı Ottowa olarak değiştirildi. Yeni sahipleri
Avrupalı göçmenleri Amerikaya bu gemi ile taşıdılar.
Osmanlı Seyr-i Sefain İdaresi adına 1910 yılında satın alındığında 37
yaşındaydı. 1911 yılının Şubat ayında İstanbul'a gelen bu güzel gemiye
, dönemin padişahı olan V.Mehmet Reşad'ın annesinin adı verildi :
Gülcemal denildi. Yani, gül çehreli, gül gibi güzel...
Yolcuların çok sevdiği bu gemi özellikle düzenli posta seferleri
yapmaya başladığı Karadeniz halkının sevgilisi oldu. 1914' te Birinci
Dünya Savaşı'nın başlamasından bir süre sonra asker taşımada
kullanılmaya başladı, hatta bir ara hastane gemisi olarak da hizmet
verdi.
1915 yılının 27 Şubat günü Ege'den Marmara'ya sinsice sızmış olan
İngilizler'in E-11 denizaltısı , İstanbul'dan Çanakkale'ye asker
taşımakta olan Gülcemal'i İmralı önlerinde torpillemeyi başardı.
Pruvasından yaralanan Gülcemal yedeğe alınarak acele İstanbul'a çekildi
ve tersaneye sokuldu. Yeniden hizmete girebilmesi için yaklaşık iki
yıllık bir onarım görmesi erekti. Savaşın sonunda Gülcemal , 1918-19
yılları arasında mütareke yıllarında Yunanistan ve Mısır'daki esir
kamplarında tutulmakta olan Alman askerlerini Wilhelmhaven ve Hamburg
limanlarına taşıdı.
1920 yılında Gülcemal , Amerika seferi yapan ilk Türk yolcu gemisi
olarak New York limanına yanaştığında Türk bayrağını da Birleşik
Amerika'ya götüren ilk gemimiz oluyordu.
Atatürk' ün de birkaç kez bindiği bu gemi , 1937 yılında hizmet dışı
bırakıldı. Bunca yıl ayakta kalmasını , bir savaş gemisininki kadar
sağlam teknesine borçluydu.
İkinci Dünya Savaşı'nın karanlık yıllarını Haliç'te bağlı olarak
geçiren Gülcemal, Lloyd kayıtlarında en son olarak 1945 yılına kadar
yer aldı. 1949 yılında limanda ardiye olarak kullanılıyordu. Ertesi
yıl, yüzer otel haline getirileceğine dair söylentiler çıksa da 75
yaşındaki bu emektar gemi sonunda sökülmek üzere yabancı enkazcılara
verildi. Sökülmek üzere Messina'ya vardığında , takvimler 1950 yılını
gösteriyordu.
BİR ETİKET:
EKMEK KARNESİ:
MEKTEB-İ SULTANİ (GS):
İSMET PAŞA:
BİR KARNE:
PİYANGO BİLİTİ:
KADIN ESRARI ADLI BİR KİTAP:
BOŞ TELGRAF KAĞIDI:
BOŞ YEMEK LİSTESİ:
ABDÜLHAMİT DÖNEMİ TEZKERE: